Blokpunten

Sociaal studeren

Mijn vriend(in) heeft het moeilijk. Wat doe ik?

Vrienden of studiegenoten zijn belangrijke steunfiguren omdat ze in dezelfde levensfase zitten en gemakkelijker begrijpen wat je meemaakt. De ene student spreekt gemakkelijk vrienden aan met kopzorgen, de andere verwerkt ze liever alleen. Wat kan jij doen als je merkt dat iemand het moeilijk heeft? En hoe zorg jij ervoor dat die stress jou niet besmet?

Ga samen ontspannen.

Maak je je zorgen om een vriend, maar weet je niet goed wat te doen? Ga samen ontspannen: sporten, naar muziek luisteren, wandelen, iets drinken, chatten, … Het helpt om de gedachten te verzetten en dat op zich is vaak al heel steunend. Zo creëer je gelegenheid voor de ander om het eventueel over moeilijkheden te hebben.

Luister zonder te oordelen.

Je zorgen aan iemand kunnen vertellen in alle details, kan echt opluchten. Een gesprek helpt je om je gevoelens te ventileren, terug overzicht te krijgen op je situatie, je probleem duidelijk te stellen en misschien zelfs op een andere manier te bekijken. Je hoeft daarvoor zelfs niet eens tot een oplossing te komen.

Enkele tips voor een goed luisterend oor:

  • Heel helpend is het gevoel dat je erkend wordt, dat iemand zijn best doet om je gevoelens te begrijpen. Minimaliseer problemen niet (‘het is allemaal zo erg niet’) en probeer niet meteen je mening of een advies te geven. Laat de ander vooral vertellen.
  • Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vat samen wat jij begrepen hebt uit het verhaal van je vriendin en vraag of dat klopt.
  • Het is altijd fijn om te weten dat mensen om je geven. Een aanmoediging, compliment, knuffel, ‘ik geloof in jou’, doet wonderen.
  • Je bent geen hulpverlener. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om de problemen van je vriend(in) op te lossen. Help je vriend(in) hulp zoeken indien nodig.
  • Weet je niet goed wat te zeggen? Zeg gerust wat het verhaal van de ander met jou doet. Wat zou jou helpen als jij in de schoenen van je vriend(in) stond?

Zorg voor jezelf

Zorgen voor een ander geeft voldoening, maar stress kan heel besmettelijk zijn. Als je zelf aan het studeren bent, is het goed om een vriend(in) te helpen, maar belangrijker om voor jezelf te zorgen. Niemand heeft er iets aan als jij zelf overstuur geraakt.

Merk je dat de stress van iemand anders jou onrustig maakt, zeg dat dan. Maak duidelijk wanneer en hoe je niet gestoord wil worden. ‘Als er iets is, stuur dan geen berichtjes, maar bel me ’s avonds.’ Als je de berichten of stress van je vriend(in) gaat negeren zonder uitleg, voelt die zich verworpen en dat helpt hem zeker niet vooruit.. Heeft je vriend(in) geen andere steunfiguren, kan een anoniem gesprek met Teleblok misschien wel deugd doen.

Facebook mobile

LIVE-Chat gesloten

 

De Teleblok-chat is opnieuw bereikbaar vanaf de blok- en examenperiode van januari 2018.

 

Heb je toch dringend nood aan een gesprek?  Klik hier