Blokpunten

Ontspannen

Ontspanningstechnieken

Een goede ontspanning is voor iedereen anders.  De ene komt met vernieuwde energie terug van een wandeling, de andere laadt zijn batterijen weer op door een bezoekje te brengen aan een vriend(in).  Het is belangrijk die activiteit te kiezen waar jij je goed bij voelt, die jij leuk en ontspannend vindt.  

Heb je er al eens bij stilgestaan dat ontspannen het tegenovergestelde is van inspannen?  Dit betekent dus dat je op het ogenblik dat je jezelf ontspant geen mentale inspanning hoeft te leveren.  

Bij veel mensen lukt dit door even iets sportiefs te doen. 

 Ben je echter niet zo sportief aangelegd, of hou je niet van sporten, dan kan een of andere ontspanningstechniek je misschien wel het gewenste gevoel van ontspanning geven.  Het internet staat vol van ademhalingsoefeningen, yoga- en meditatietechnieken.

Een voorbeeld om te ontspannen is de buikademhaling: 

  • Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen of zitten
  • Leg je rechterhand op het midden van je borst en je linkerhand op je buik
  • Adem langzaam in
  • Als je merkt dat je hand op je buik hoger stijgt dan de hand op je borst, dan heb je de juiste ademhaling te pakken

Ook je ademhaling tellen kan helpen je te ontspannen:

  • Adem eerst een paar keer diep in en uit zodat je ademhaling langzaam en rustig is
  • Adem vervolgens uit en tel tegelijk tot één.  De volgende keer dat je uitademt tel je tot twee, nadien tot drie,… herhaal dit tot je vijf tellen uitademt
  • Herhaal deze cyclus enkele keren

Hier vind je nog meer tips om tijd voor jezelf te maken

Facebook mobile

LIVE-Chat gesloten

 

De Teleblok-chat is dagelijks bereikbaar van donderdag 4 januari tot en met donderdag 25 januari tussen 18u en 23u.

 

Heb je toch dringend nood aan een gesprek?  Klik hier