Blokpunten

Faalangst

Hoe uit faalangst zich?

Iedereen gaat anders om met prestatiedruk. Bij faalangst kun je door de manier waarop je met deze druk omgaat je resultaten niet realistisch inschatten en normaal functioneren.

Er zijn twee vormen van faalangst:

  • Actieve faalangst:  je werkt jezelf te pletter om alles onder controle te krijgen en een mislukking te vermijden. Je neemt een extreem perfectionistische houding aan en kunt moeilijk aanvaarden dat je fouten maakt. Zo leg je jezelf zo’n hoge druk op dat dit nadelige gevolgen heeft voor je gezondheid: hoofdpijn, rusteloosheid, slapeloosheid, piekeren …  Je behaalt misschien wel goede resultaten, maar op langere termijn houdt deze veeleisende aanpak heel wat gezondheidsrisico’s in.
  • Passieve faalangst:  als de druk te hoog wordt, heb je de neiging om weg te vluchten van je werk. Je laat je snel afleiden door andere activiteiten en schuift je studies voor je uit waardoor je minder met ‘vervelende’ spanning wordt geconfronteerd. Je kunt je moeilijk  concentreren op je leerstof omdat je te vaak denkt aan een mogelijk falen. Je omgeving interpreteert je faalangst vaak als een gebrek aan motivatie. Het is dan ook moeilijk om op begrip te rekenen voor je situatie of om uit te leggen wat je precies voelt.

Hoe faalangst zich precies uit, verschilt van mens tot mens.  Zo zal de ene persoon vooral fysieke klachten hebben (misselijkheid, zweten, darmklachten …), terwijl anderen eerder met  gedragsveranderingen kampen (overdreven prikkelbaar zijn, overdreven uitbundig doen, zich erg verlegen opstellen …). In een verdere fase kan dit leiden tot frustratie, minderwaardigheidsgevoel, paniekaanvallen of een black-out.

 
Publicatiedatum: mei 2014

Facebook mobile

LIVE-Chat gesloten

 

De Teleblok-chat is opnieuw bereikbaar vanaf de blok- en examenperiode van januari 2018.

 

Heb je toch dringend nood aan een gesprek?  Klik hier