Blokpunten

Afleiding

Tips om afleiders te weerstaan

haal de verleiding weg

1.       Smartphone, tablet en laptop aan de kant. Beter nog: schakel je digitale toestellen helemaal uit. Of geef ze aan je moeder in bewaring. Er bestaan heel wat apps die je helpen om digitale verleiders even op pauze te zetten. Heb je je laptop nodig, vermijd dan doelloos surfen door vooraf te bepalen waarover je informatie zoekt en welke apps of programma’s je daarvoor nodig hebt. Je kan jezelf ook een tijdslimiet geven  om te verhinderen dat je te veel tijd verliest. 

Tip: post op sociale media dat je gaat blokken de komende 3 uur en dat je pas nadien terug online bent. Dan moet je niet piekeren of vrienden je onbereikbaar zouden vinden.

2.       Ruim je bureau op en leg alle nodige spullen klaar. Maak de ruimte niet te warm, niet te koud, goed verlucht en goed verlicht. Zet en glas en fles water klaar. Zoek een rustige ruimte om te studeren. Blijf weg uit de keuken als de poes daar constant aandacht vraagt. Studeer liever niet in bed, want dan denkt je lichaam eerder aan slapen.

3.       Is er te veel afleiding thuis of op kot? Samen blokken met medestudenten  kan zorgen voor de nodige stimulans/druk zorgen. In een bib of andere blokplekken zijn minder afleiders, het is er stil en je bent minder geneigd om je met iets anders bezig te houden. Iedereen blokt, dat creëert een druk om langer te studeren. En je kan samen pauzeren, even een praatje slaan met iemand anders, dan is veel leuker dan pauzes alleen.

4.       Word je snel afgeleid door achtergrondgeluid, dan kunnen oordoppen of instrumentale muziek (bv. barok, newage of lounge) helpen. Geen muziek met tekst, want je bent geneigd om de tekst te verwerken. Rustige muziek zal helpen om je hartslag te vertragen en je lichaam te doen ontspannen.

5.       Vraag mensen in je omgeving om je met rust te laten. Een 'niet-storen'-bord aan je deur kan helpen. Hang je examenrooster of planning in de keuken, zo weet iedereen wanneer je examens hebt en wanneer je gaat pauzeren.

maak je hoofd leeg

1.       Als je de hele dag zit te piekeren of stressen, is het normaal dat je je niet ten volle kunt concentreren. Probeer de zaken waar je mee zit even los te laten. 

Leg jezelf niet teveel druk op en probeer de druk die anderen op je leggen even te relativeren. Wat telt, is dat jij alles doet wat in je vermogen ligt. Te veel druk zorgt ervoor dat je meer bezig bent met de vraag of het allemaal wel zal lukken eerder dan met je studies. Te weinig druk is dan ook weer niet goed, het zorgt ervoor dat je niet goed gefocust bent en misschien zal uitstellen.

Hoe je zorgen van je af zet, is heel persoonlijk. Ieder heeft zijn eigen trucjes om zijn hoofd leeg te maken: een toertje rond de blok fietsen, alles van je afschrijven, mindfullness, een babbel met een vriend(in),… Voor een anoniem gesprek kun je terecht bij Teleblok.

2.       Het is fysiek onmogelijk om je een volledige dag aan een stuk concentreren. Na 50 minuten daalt je concentratiepeil met ongeveer de helft. Niet meer dan logisch dat je brein dan afleiding zoekt. Regelmatig ontspannen is noodzakelijk om je concentratiepeil op te krikken. Om het half uur 5 minuutjes of om de 50 minuten 10 minuutjes pauze doen al wonderen.

Tips voor goeie pauzes: probeer iets helemaal anders te doen, weg van je boeken en uit je studeerruimte. Hang je hoofd even uit het raam, ga spelen met de hond, eet of drink iets klein, doe een babbel. Je brein heeft extra veel zuurstof nodig als het denkwerk verricht, schep dus regelmatig een luchtje. Digitale toestellen zijn niet de beste pauzes als je enkel daarmee bezig bent tijdens je pauze, want je blijft zitten, kijken, informatie verwerken, enz.

3.       Je brein kan geen twee dingen tegelijk doen (multitasken). Wat je brein werkelijk doet is constant wisselen tussen taken: je cursus lezen, smartphone controleren, terug naar je cursus, naar de radio luisteren, chatten met een medestudent, tekeningetjes maken in je samenvatting, mails even controleren, enz. Het is vermoeiend voor je brein om van de hak op de tak te springen.

Je brein werkt efficiënter als het zich maar op één taak moet concentreren gedurende een paar uur. En dat gaat gemakkelijk als je concrete taken plant: oplijsten wat je gaat aanpakken. Splits grote taken (‘statistiek’) op in kleine deeltaken: samenvatting maken van hoofdstuk 1, les 3 herhalen, die oefeningen herhalen, enz. Springt er nog een taak in je hoofd, schrijf die dan gewoon onder aan het lijstje. Zo wordt het duidelijk wat je nu gaat doen (en wat je niet gaat doen). Kleinere taken kan je gemakkelijker afvinken, dat geeft meteen meer voldoening.

Begin met de lastige taken, zo vermijd je dat je ze uitstelt door een hoop andere (gemakkelijkere/leukere) taken te doen.

Tip: motiver jezelf met een beloning na een afgehandelde taak. Na dit hoofdstuk mag ik een stukje gaan lopen of een vieruurtje gaan maken, luisteren naar een paar favoriete nummers, een praatje gaan maken met een kotgenoot, enz.

 

4.       Wanneer je de leerstof boeiend vindt, komt concentratie vanzelf. Probeer bij een minder interessant vak een andere studiemethode, bv. mindmaps maken, les geven aan je leerlingen, vragen stellen aan medestudenten, voorbeelden zoeken, schema’s maken, afbeeldingen, maak er een tekening van, jezelf vragen stellen over de leerstof, enz.

 

Concentreren op één taak is een kwestie van gewoontes creëren. Het is een heel andere levensstijl om plots niet meer toe te geven aan de verleiding om je smartphone te controleren, om maar één voorbeeld te geven. Oefening baart kunst!

 

Publicatiedatum: mei 2016

Facebook mobile

LIVE-Chat gesloten

 

De Teleblok-chat is opnieuw bereikbaar vanaf de blok- en examenperiode van januari 2018.

 

Heb je toch dringend nood aan een gesprek?  Klik hier