Blokpunten

          Zin om samen te blokken met Teleblok?

                 

Hoe werkt chatten met Teleblok

Zie je het even niet zitten? Blijf dan niet bij de pakken zitten, maar praat erover met je ouders, vrienden of iemand anders die je kan helpen. Heb je twijfels of vragen? Aarzel niet en stel je vragen aan je leerkracht, docent, monitor,... of spring even binnen op de studiedienst van je school. Kun je nergens terecht, wil je je verhaal liever anoniem vertellen of gewoon even je hart luchten?

Chat anoniem en gratis met Teleblok, elke dag gedurende de examenperiodes van januari en juni, telkens tussen 18 en 23 uur.  We bieden je geen concrete oplossingen, maar bekijken samen met jou hoe jij je vraag kunt aanpakken.

Enkele afspraken

  • Vooraleer een medewerker met jou het gesprek zal starten, geef je een naam (nickname) op en kun je kort vertellen waarover je wilt chatten.
  • Teleblokmedewerkers chatten met één oproeper tegelijk in een afgeschermd chatprogramma. Niemand anders kan dit gesprek mee volgen.
  • De Teleblokmedewerkers geven hun volle aandacht aan jou. Zij verwachten andersom hetzelfde.
  • Grof taalgebruik, schelden,... horen niet thuis in de chat.
  • Een chatgesprek duurt maximaal één uur; zo krijgen ook anderen de kans om te chatten.
  • Bij aanmeldingen net voor 23.00 u, zal de Teleblokmedewerker meedelen hoeveel tijd de chat nog maximaal kan duren. Is je gesprek dan niet afgerond, dan kun je je de dag nadien opnieuw aanmelden op de chat vanaf 18.00u

Vertrouwelijk, anoniem en gratis

  • Het online gesprek is strikt vertrouwelijk, anoniem en gratis.
  • De inhoud van een gesprek wordt enkel gebruikt voor studiedoeleinden. Persoonsgegevens worden nooit bewaard. Op je computer blijft niets achter van dit gesprek.

Geen gesprek mogelijk?

  • Het kan gebeuren dat alle medewerkers in gesprek zijn. Hier krijg je dan een boodschap van. We vragen je om het even later nog eens te proberen.

Technische storingen?

  • Door een technische storing kan het wel eens gebeuren dat het gesprek plots afbreekt. Onze excuses daarvoor, maar het internetverkeer is niet altijd even stabiel.  Probeer opnieuw aan te loggen.
  • Het is mogelijk dat jouw firewall de werking van het chatprogramma onmogelijk maakt. Schakel in dat geval de firewall uit. Schakel ook popupblockers uit.
  • Sluit tijdens het gesprek geen openstaande schermen (vensters) want anders wordt het chatgesprek afgebroken.

Als Teleblok niet bereikbaar is, kun je misschien met je vraag ook wel terecht bij een van de volgende organisaties:

Studentenvoorziening

Elke hogeschool of universiteit heeft diensten ‘studentenvoorzieningen’. Studenten kunnen bij deze diensten terecht voor vragen rond studieadvies, functiebeperkingen, juridisch advies, medische problemen,… De gegevens van deze diensten kun je raadplegen op de website van jouw school.

CLB

In het Centrum voor Leerlingbegeleiding kunnen ouders, leerkrachten, leerlingen en directies terecht voor informatie, hulp en begeleiding. Het CLB richt zich voornamelijk op basis en secundair onderwijs.

www.ond.vlaanderen.be/clb

Tele-Onthaal

Bij Tele-Onthaal kun je terecht met al je vragen en problemen. Tele-Onthaal is 24u op 24u bereikbaar op het telefoonnummer 106. Via www.tele-onthaal.be kan je elke avond chatten.

Zelfmoordlijn

De Zelfmoordlijn is een gratis telefonisch en online hulplijn voor iedereen die met zelfdoding in aanraking komt. De Zelfmoordlijn is 24u op 24u te bereiken op 02 649 95 55. Chatten kan op www.preventiezelfdoding.be

Awel

Awel luistert naar alle kinderen en jongeren met een vraag, een verhaal een probleem. Je kunt Awel telefonisch bereiken van 16u tot 22u (niet op zon- en feestdagen). Chatten kan op maandag en woensdag op www.awel.be. Awel is ook bereikbaar via mail en forum.

 

Facebook mobile